Aktuellt

Reklamproffsen satsar på yrkeskläder

10 september, 2018, 10:55

Reklamproffsen har de senaste åren tagit marknadsandelar på många olika affärsområden. Detta har man lyckats med genom ett mål- och kundinriktat säljarbete där försäljning, kundrelationer och leverans varit viktiga grundpelare i arbetet.

För ungefär ett år sedan anställdes Klas Björk, med den för företaget, nya titeln serviceansvarig. Anledningen till att Klas anställdes var att man ville ge sina yrkesbutikskunder bättre service men också att internt få hela logistiken att fungera bättre.

För Klas handlar dagarna i mångt och mycket om att underlätta för säljarna, finnas tillgänglig för drop-in-kunder samt se till att logistiken fungerar.

– Ingen dag är den andra lik, förutom att jag alltid är här först på morgonen och öppnar. Eftersom jag är ansvarig för yrkesbutiken där vi måste vara bemannade något tidigare för att kunna möta våra kunder, som ofta är hantverkare eller installatörer. När alla andra kommit in till sina kontor brukar dagens leveranser börja rulla in på lagret, där jag ansvarar för att ta emot och fördela ut varor på våra säljares hyllor. Efter det kan dagarna skilja sig ganska mycket. Ibland får jag stå i tryckeriet och värma på reklam på t-shirts och ibland får jag ta hand om kunder som kommer in och spontanshoppar nya arbetskläder. Dagen avslutas alltid med att jag samlar ihop allt som ska skickas iväg med DHL som kommer varje eftermiddag, förklarar Klas.

Vad hade du förväntat dig av tjänsten?

– Eftersom tjänsten inte fanns så kunde jag bara gå på vad de sa att den skulle innebära, vilket har stämt väldigt bra. Det kanske är lite mer arbete på lagret än vad jag räknat med, men det är extremt kul med variationen av arbeten och graden eget ansvar.  

Vad fick dig att ta jobbet?

– Jag fick en bra magkänsla direkt när de hörde av sig, och efter första mötet med ledningen gick jag därifrån med samma goda känsla. Jag ångrar mig inte en sekund att jag valde att börja jobba här, man har känt sig som en del av gänget från dag ett. Alla som jobbar här är så olika men ändå lika på något sätt. Det är extremt högt till tak och jargongen är otroligt skön men samtidigt är det ordning och reda.

Hur ser du på din roll i framtiden?

– Jag gillar Reklamproffsens sätt att hela tiden utvecklas och jag tror inte att min roll kommer vara något undantag. Vi tittar redan nu på hur vi kan växa på yrkesbutikssidan och ta in fler kunder. Den utvecklingen vill jag såklart vara en del av. Vi ser en stor potential i yrkesbutiken men det är viktigt att hela tiden se till att motsvara våra olika kundgruppers förväntningar, och just hantverksbranschen kräver brett lagersortiment och snabb service för att de ska kunna utföra sitt arbete, konstaterar Klas.

Tillbaka